Pazartesi, Temmuz 20, 2009

linux-pardus




Bugün obesite yakınması ile başvuran bir gence ne iş yaptığını sordum
"Bilgisayar yazılımında çalışıyorum. Pardus'u yazan ekipteydim" dedi
"Pardus nedir?" dedim


"Linux tabanında çalışan tamamen Türklerin ürettiği milli bir işletim sistemi. Özellikle güvenliğin önemli olduğu kurumlar bu sistemi kullanıyor. Windows'tan hiç bir eksiği olmadığı gibi daha güvenli ve bedava"
dedi

"Microsoft bizim bilgilerimizi çalıyor mu?" diye sordum
"Hayır çalmıyor ama istediği anda çalabilir. Gerçi çalsa da anında haberimiz olur. Dünyada binlerce hacker bu iş üzerinde çalışıyor, sistemi inceliyor, hatta Windows'u Linux'un içinde çalıştırıp, giren çıkan bütün datayı kontrol altında tutuyor, Windows Linux içinde çalıştığını anlayamıyor. Zaten öyle bir hırsızlık olsa Microsoft rezil olur. Eskiden ICQ vardı, bir güncellemelerinde herkesten çok ufak bir bilgi paketi aldılar, hemen yakalandılar, şimdi silindi gitti, esamisi okunmuyor" dedi

"Linux'ta her program kullanılabiliyoır mu? Mesela virüs yazılımları çalışıyor mu?" diye sordum
"Linux'ta hiç virüs olmaz ki, o Windows'un sorunu. Linux'u binlerce kurt hacker yazıyor o nedenle dış saldırılara karşı çok güvenlidir. Sadece Windows'ta çalıştırmak için yazılmış bazı programlar çalışmayabilir, onun dışında bir fark olmaz" dedi



"Linux'u her isteyen bedavaya indirip bilgisayarına kurabiliyor, sizin ne karınız oluyor, hiç para kazanabiliyor musunuz?" diye sordum
"Hem de çok iyi kazanıyoruz. Mesela benim eksikliğini görüp yazdığım, serverları birleştiren, hepsini aynı anda izlemeyi sağlayan küçük bir yazılım vardı. Yazdım oraya koydum. Bir süre sonra yurtdışından yabancı bir şirket bana ulaştı, aynı yazılımın kendilerine göre modifiye edilmiş bir versiyonunu sipariş etti. Yazan ben olduğum için benim uyarlamam çok basit, en fazla iki günlük iş, ama bedeli 20-30 bin dolar oluyor. Ayrıca sen güzel bir program yazıp oraya koymuşsan bu senin için en güzel referans oluyor. İşveren senin ne yapabildiğini bizzat görüyor, işe alıyor" dedi



Fazla kilolarından kurtulması için diyet listesinin yanı sıra bir egzersiz programı da verince gülerek;
"Zaten bilgisayar başında hareketsiz oturup, fast food yemekten bütün linuxçular, Linuxun simgesi olan penguene benziyorlar " dedi


18 yorum:

BlahBlah dedi ki...

hep merak ederdim. sayenizde öğrendim :)

erkan bal dedi ki...

severim linuxçuları..

Osman Bulut dedi ki...

Son cümlesi iyimiş hakikaten :D

Unknown dedi ki...

"Zaten bilgisayar başında hareketsiz oturup, fast food yemekten bütün linuxçular, linuxun simgesi olan penguene benziyorlar "

kısmına bayıldım. :)

aysema dedi ki...

Çok güzel...

Doruk KUBAN dedi ki...

Linux'un en güzel yanlarından biri de, Windows'da kullanılan bütün programlarının dengi ve hatta daha iyisi olan programları ücretsiz ve yasal olarak kullanabilmeniz; tabii bilgisyarı daha hızlı ve verimli kullanması da cabası. Pardus da Linux'e geçmek isteyenler için eşi bulunmaz bir başlangıç; herkese tavsiye ederim. Daha fazla bilgi almak ve Pardus'u indirmek isteyenler için: www.pardus.org.tr

Ömür dedi ki...

neden pc programcılarının çoğu kilolu olur :) gerçi bi de gözlüklü çok zayıf pc kurtları da var...

ahmet dedi ki...

hey gidi icq! ne güzel programdı ya? ama böyle bi olay olduğunu bilmiyordum iyi olmuş :)

Hilal Köylü dedi ki...

Bak sen şu Linux'un yaptıklarına...Keşke bizim de Linux'tan anlayan bir bilgisayarcımız olsa gazetede....

drcaligari dedi ki...

Geçenlerde eski icq hesabıma girdim ve sanki nükleer savaş çıkmış da bir tek ben canlı kalmışım hissi uyandırdı. Tüketime ne kadar meraklıyız değil mi. Bundan 5-6 sene önce birileri msn dese dalga geçerdik.

Bu arada ben de severim linuxçuları. Hep bir üretim, yenilik peşindeler.

Kültür Mantarı dedi ki...

arkadaşlar pardus kurmak için çok özel bilgiler falan gerekmiyor. sadece birazcık cesaret yeterli.

pardus cd sini indirip cd ye yazabildiğiniz gibi sadece kargo parasına adresinize gönderiyorlar da.

yedeklerinizi alın, cd yi takıp makinayı restart edin. O sizi, sizin anlayacağınız dilde yönlendirir merak etmeyin..

kl7mu dedi ki...

www.ozgurlukicin.com adresinde de yardımcı olabilecek bilgiler mevcuttur.

Burçak Çubukçu dedi ki...

Ne keyifli yazıymış bu. Teşekkürler.

wincih dedi ki...

Öncelikle pardus milli bir işletim sistemi DEĞİLDİR sadece o gaz ile çıkmıştır. Sonuç olarak çekirdeği kendileri yazmadılar olan çekirdeğin üzerine pardus' u inşa ettiler bu kadar basit. Ayrıca pardus iyi bir dağıtım da değildir, ubuntu, linuxmint çok daha iyi dağıtımlardır (kıyaslara soru sorulur ise girebilirim). Pardus' un tek iyi tarafı -bana sorarsanız- Türkiye de gnu ve linux u yaygınlaştırması o kadar. Ayrıca Pardus milli işletim tezinden yola çıkarken ubuntu nun sloganı ise "human begins" bakış açısı farkı bu olsa gerek. :)

Bora dedi ki...

"Linux'ta hiç virüs olmaz ki, o Windows'un sorunu. Linux'u binlerce kurt hacker yazıyor o nedenle dış saldırılara karşı çok güvenlidir."

Bu yanlIS bir bilgi.

Linux'ta virUs olur. ISte bilinen Linux virUslerinin listesi:

* Alaeda - Virus.Linux.Alaeda[15]
* Bad Bunny - Perl.Badbunny[5][16]
* Binom - Linux/Binom[17]
* Bliss
* Brundle[18]
* Bukowski[19]
* Diesel - Virus.Linux.Diesel.962[20]
* Kagob a - Virus.Linux.Kagob.a[21]
* Kagob b - Virus.Linux.Kagob.b[22]
* MetaPHOR (also known as Simile)[23]
* Nuxbee - Virus.Linux.Nuxbee.1403[24]
* OSF.8759
* Podloso - Linux.Podloso (The iPod virus)[25][26]
* Rike - Virus.Linux.Rike.1627[27]
* RST - Virus.Linux.RST.a[28]
* Satyr - Virus.Linux.Satyr.a[29]
* Staog
* Vit - Virus.Linux.Vit.4096[30]
* Winter - Virus.Linux.Winter.341[31]
* Winux (also known as Lindose and PEElf)[32]
* Wit virus[33]
* ZipWorm - Virus.Linux.ZipWorm[34]
(kaynak: Wikipedia)

Bir de solucanlar var tabii (worm):

* Adm - Net-Worm.Linux.Adm[35]
* Adore[36]
* Cheese - Net-Worm.Linux.Cheese[37]
* Devnull
* Kork[38]
* Linux/Lion
* Mighty - Net-Worm.Linux.Mighty[39]
* Millen - Linux.Millen.Worm[40]
* Ramen worm
* Slapper[41]
* SSH Bruteforce[42]
(kaynak: Wikipedia)

Linux iCin virUs tarayIcI programlarInIn varlIGI bile Linux'ta virUs olduGunun ispatIdIr.

AyrIca Linux, kullanIcI ya da Linux daGItImInI hazIrlayan grup tarafIndan ayarlanmazsa Cok da gUvenli deGildir.

Windows'ta CalISan her program Linux'ta Ozel arayUzler olmadan CalISmaz. Ya da aynI programIn Linux'a aktarIlmIS hali olmadan CalISmaz.

"wincih" isimli kullanIcInIn yorumuna teknik olarak katIlmamak elde deGil. Pardus bir Linux daGItImIdIr. Milli bir iSletim sistemi deGildir. ISletim sisteminin CekirdeGini yazdIGImIz gUn milli bir iSletim sistemimiz olur. ;-) Ama, Pardus'u da bir "gayret" olarak yabana atmamalIyIz. DiGer popUler Linux daGItImlarIyla baSa CIkacak duruma gelmesi Umidiyle..

SaGlICakla,

-Bora

wincih dedi ki...

@Bora

Öncelikle linux un güvenli olmasının sebebi, virüs olsa bile root olmadan çalışmaz. Bu birincisi ikincisi şu ki linux ve windows virüslerinin sayılarına bakarsak..... Eğer antivirüs olarak clamav vb... den bahsediyorsanız server tarafın da WINDOWS a giden virüsler içindir. Linux virüslerinin getireceği tehlikeler (saydıklarınızın hemen hepsi) kernel güncellemeleri ile ortadan kalkmıştır.

Adsız dedi ki...

bu çiko linuxçular yorumu süperdi :)

C S A dedi ki...

"Linux te virus olmaz ki ! O Windows un sorunu.." Eger bunu ifade eden kisi Pardus un yazilim ekibindeyse aman Pardus tan uzak durun..
Linux te virus azdir cunku virusu yazan adam pazar payi yuzde 1.15 olan isletim sistemine niye virus yazsin ki...Ben bir urunumu satmak istesem (virusu yazan icin virus bir urun) tiklim tikis alisveris merkezinde mi dukkan isterim yoksa zavalli bir yerde mi?