Salı, Ekim 06, 2009

sonbahar hazırlıkları






Bugün her tarafında ağrı yakınması ile başvuran bir hasta
"Haftasonu kışlık hazırlık yaptım ondan oldu" dedi
"Ne yaptınız ki?" diye sordum
"Nar ekşisi yaptım, pekmez kaynattım" dedi
"Pekmezin içine beyaz toprak katılıyor değil mi, onu nereden buldunuz?" diye sordum


"Tabi katmazsan olmaz. Geçen haftasonu Kavacık'ta üzüm şenliği vardı; orda üzüm aldığım satıcı verdi. İlginç bir şey; bağ olan yerde o toprak da mutlaka bulunuyor. Bizim memleket Niğde'de Köşk diye bir yerde vardır, güzün herkes gider ordan alır. Hatta o toprak yüzünden iki kişi öldü!" dedi

"Nasıl öldü?" dedim
"E daha temizini bulacağız diye derine doğru kazarken üstlerine toprak kaydı öldüler. Gerçi bir de mozaik tozuyla yapılıyor diyorlar ama toprak hem doğal hem bedava" dedi
"Nasıl yapılıyor pekmez?" diye sordum



"Üzümleri yıkayıp saplarından ayırıyorsun, temiz bir çizme ile çiğneyip şırasını alıyor daha sonra o beyaz topraktan bir iki avuç atıp iyice karıştırıp dinlenmeye bırakıyorsun. Bir gece öyle kaldıktan sonra sabah bir taşım kaynatınca çamur dibe çöküp şırası tertemiz ayrılıyor. O şırayı süzüp koyulaşana kadar kaynattın mı oldu sana nefis pekmez!" dedi
"Nar ekşisini nasıl yaptınız, zor olmadı mı hazırı varken?" diye sordum


"Aman Doktor Bey o piyasada satılanlar hep hileli, gerçek olsa kilosunu 40-50 liradan satmaları gerekir. 200 kilo ekşi narı tek tek sıktım, suyunu kaynattım, 8 kilo nar ekşisi çıktı. Aslında kıvamı da biraz duru oldu, daha kaynatsam 5 litreye düşecekti." dedi
"Üşenmiyor musunuz bu işlere" diye sordum
"Eskiden beri alışmışız, sonbahar geldi mi bunları yapmak bana sevinç veriyor" dedi


Ağrıları için parasetamol tb 3x1 yazdım.



Bu linkte de Tijen İnaltong'un kış hazırlıkları var



11 yorum:

HADİYE dedi ki...

Merhaba Doktor Bey,

Yazın yaz işleri kışın kış işleri....
Çalışmayı sevene dokunurmu hiç. Yapmazsa hasta oluyor insan.

Sevgiler*

e. t. dedi ki...

şu nar ekşisinden bizede satmazmıydı acaba?
Herşey yapay ya ne yiyelim biz!!!

Şu halde açlıktan öleceğimize yiyip ölelim mantığına mı kanalize etmeliyiz kendimizi acaba?

Adsız dedi ki...

Dıger yerlerı bılemem ama tekirdağ cıvarında bu pekmez şırasından bulama denılen cevızle yenılen bır cesıt tatlı yapılır. Tadıda pek guzel olur dogrusu.

BLOOM dedi ki...

ben de niğdeliyim hastanızın anlattıkları o kadar bildik geldi ki:)hatta eksik anlatmış daha tarhana ve salça işleri var ki yapması çoook zahmetlidir.hele salçalar sokaklara kurulan mahalle aralarındaki ocaklarda pişirilir ve tüm sokak taptaze sıcak salça kokar.hatta fazladan ekmek alırlar ki yoldan geçenlere kokarsa ekmeklere sürüp ikram etmek için.

Manxcat / KuyruksuzKedi dedi ki...

ya gerçekten merak ediyorum sizin gibi doktorlar var mı hem muayne edip hem hâl hatır soran?

Hamarat hanım dedi ki...

Başkasını bilmem ama evde birşeyler üretmek yorucu da olsa, daha ucuzu da olsa bana çok zevk veriyor:) Kesinlikle üretmenin hazzı bambaşka.

Adsız dedi ki...

Evde elinin emeği ile yapılanlar daha kıymetli daha sağlıklı ve tabiki daha lezzetli oluyor. Teyzemin ellerine sağlık sizin de kaleminize:)
Paylaştıklarınız için teşekkürler
Yasemin

hakan kuruoglu dedi ki...

Pekmez Toprağı, genel olarak killi kireçli toprak olarak bilinir. Renkleri açık beyaz ve beyaza yakındır. Fakat bazı bölgelerde bu cins toprakların Asbest içerebileceği araştırmacılar tarafından saptanmıştır. Doğadan alınarak yemeklerimizde, evlerimizde kullanacağımız toprakları ve kayaçları ne olduklarını bilmeden kullanmamalıyız. Türkiye, jeolojik olarak kanserojen tehlike içeren toprak ve kayaclara sahiptir. Daha öncede Asbest tehlikesinde dolayı birkaç köy kapatılmıştır. Asbest boru, yalıtım malzemesi, inşaat malzemelerinin yapımında yangına ve darbelere dayanım sağlandığından dolayı yoğun olarak kullanılmaktaydı. Şimdi bu mineralin kullanımına son verilmeye çalışılmaktadır.

Asbeste bağlı hastaklıklar kendileri 20 yıl gibi bir süre sonrasında göstermektedirler. Sanırım bunu doktorumuz bizden çok daha iyi biliyordur. :)

Bucera dedi ki...

İlk bir kaç ay önce yazar bir arkadaşım sizin bloğunuzun adresini verdi sen de böyle bir blog yazsana dedi.
Şimdi ben de yazıyorum,esin kaynağı oldunuz teşekkürler.
Belki siz de benim sayfamı ziyaret edersiniz

Adsız dedi ki...

hastanizin bunlari yapmaktan duyabildigi sevince imrendim ben. :)
b.commonsense

umudunmaceraları dedi ki...

gerçek nar ekşisi bizim burda(Adana)45-50 den satılıyor.Limonu kaynatıyor bazısı nar ekşisi gibi görünüyor.markette satılanlar nar ekşisi değilki