Salı, Eylül 12, 2006

Bugün göğsünde ağrı yakınması ile başvuran eski bir sendikacıyı muayene ettim:
Bir dönem Tarım iş sendikasında şube yönetim kurulunda çalışmış. Her işçi sendikaya ayda 40 YTL ödüyormuş. Sendikanın kazanımlarından faydalanabilmek için üye olmak şartmış, bu yüzden devlette çalışan hemen tüm işçiler sendikalıymış.

tarım işkolunda da tek sendika varmış.
Sendikacılar yönetim kuruluna katılım ücreti altında 300 ytl para alırlarmış. Şube başkanları asli işlerinden ücretsiz izinli sayılır, tüm özlük haklarını sendikadan karşılar ve 2000 YTL civarında maaş alırlarmış. Toplantıları çeşitli şehirlerde yaparlar bu sayede hem gezerler hem de günlük 140YTL harcırah alırlarmış. Sözleşme döneminde anlaşmazlık halinde işçiler arasında oylama yapılır, grev kararı çıkarsa greve gidilirmiş.Greve giderken işçilerin %10luk bir bölümünün çalışması gerekirmiş. Hatta daha toplu sözleşmeye otururken greve gidildiği taktirde çalışacak işçilerin isimleri bildirilirmiş. Greve gidildiği andan itibaren işçilerin bütün hakları donarmış,ücret alamazlarmış. Grev uzun sürerse işçiler çok parasız kalır, birikimi olmayanlar sendikaya anlaşın diye baskı yaparlarmış. Sendika bir kez kişi başı 200- 300 YTL dağıtırmış. Geçmişte devlet %20 zam önermiş, sendika % 30 istemiş, 72 günlük grev sonucu %18 e anlaşmışlar. ‘Peki o zaman işçiler sendikaya takaza etmiyorlar mı?’ diye sordum. İşçiler o kadar perişan oluyorlarmış ki herkes bir an önce çalışıp borçlarını ödemeye baktığından kimse sendikaya hesap sormuyormuş. Zaten artık herkes işi öğrenmiş, kimse grev istemiyormuş.
Özel sektörde ise kimse sendikalı işçi çalıştırmıyormuş. Tekstil sektöründe geçmiş yılarda tek bir işletmede sendikalı işçi varmış, patron onları işten çıkarmış, tazminatlarını ödememiş, ve adlarını diğer firmalara bildirerek yıllarca iş bulmalarını engellemiş. Tazminatlarının da yarısını yıllar sonra taksitle ödemiş. ‘Bu iş nasıl düzelir?’ dedim.
‘Bu iş düzelmez!’ dedi.
EKG si normal olduğu halde yakınmaları angina pektorise uyduğu için eforlu EKG çektirmesi için hastaneye sevk ettim.

(İkinci fotoğraf İrlanda'da grev yapan türk inşaat işçileri.
haber için )

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhabalar Doktor Bey.. inanın çok takdir ettim. Lütfen hiç bırakmayın ve bu günlüğü hep aktif tutun.. Kolay gelsin..