Cuma, Mayıs 15, 2009

uçak çekme





Bugün soğuk algınlığı yakınması ile başvuran bir hasta "Gece vardiyasında bir terle bir soğu, üşüttüm" deyince ne iş yaptığını sordum.

"Havaalanında teknik serviste çalışıyorum, uçakları çekiyoruz" dedi
"Uçaklar yakıt tasarrufu olsun diye mi çekiliyor?" diye sordum



"Hayır, uçak körüğe yanaşırken onu yanaştıran otomatik bir ikaz sistemi var. Uçağın tipine göre, diyelim A 340, yerde bir çizgi var, tekerlerin tam o çizgiye gelip durması lazım ki körük kapıya denk gelsin. İşte o sistem bazen çalışmadığında biz elimizde ışıklarla uçağı körüğe yanaştırıyoruz, çizgye gelince durduruyoruz, takozunu koyuyoruz, pilot da istop edip iniyor. Bir de körükten çıkarken iş makineleriyle uçağı geri ittirmek gerekiyor" dedi



"Uçaklar geri gidemiyor mu?" diye sordum
"Jet motorlu uçaklar geri gidemez. Ancak pervaneli bazı eski Rus uçakları geri gidebiliyor ama onlar da normalin 4-5 katı yakıt yakarak. Uçak yakıtı da çok pahalı, geçen sene galonu yani 4 litresi 49 lira mı neydi. Tabi uçakların motorları su gibi yakıyor, kocaman motor. Bazı büyük uçaklarda bu oda kadar motor var. Take off'ta (tam gaz verdiğinde) 10 metre önünde ne varsa içine çeker, arkadan kıyma olarak çıkartır. Arkasında da 100 metreye kadar bulunan kişiyi yakar" dedi



"Hiç böyle kaza oldu mu?" dedim
"Bir arkadaşı kapıyordu, yakalayıp kurtardık" dedi

Soğuk algınlığı için Aspirin 500 tb 3x1 verdim, ve ıhlamur adaçayı gibi ılık içecekler tüketmesini önerdim.



18 yorum:

sufi dedi ki...

Senin hastalarından ne çok şey öğreniyoruz doktor beycim.

BlahBlah dedi ki...

dikkatimi birşey çekti, hastalarınız da sohbete meraklı. bir soruyorsunuz, beş anlatıyorlar.

Meleğin Dünyası dedi ki...

İlginç bir bilgi gerçekten:))

Unknown dedi ki...

Ben bugün sizden, uçakların geri gidemediğini öğrendim:)
teşekkürler

Adsız dedi ki...

yani her gelen hastadan bişey öğrenmek ilginç:P bide hiç işi yokmuş gibi tüm ayrıntılarıyla anlatması bana nedense hiç samimi gelmedi bunlar..

âyine dedi ki...

iyi ki bu blogu açıp bizlerle bilgilerinizi paylaşıyorsunuz, teşekkürler :)

Pilli-Cadi dedi ki...

bu hastalar cok ilginc dogrusu ya:)
ben bi doktora gidince yaptigim isi sorsa da bastan sonra hayatta anlatmam. doktora gitmeyi sevmem zaten derdim neyse anlatip apar topar cikarim:)

Adsız dedi ki...

Terzinin biri buyuk bir marifet ogrenmis. 2 metre uzakten igneye iplik gecirebiliyormus, ataraktan. Bunu padisaha gosterirsem buyuk odul alirim diye dusunerek padisahin huzuruna cikmis. Marifetini sergilemis. Padisah emir vermis, iyi bir dayak atin suna diye. Terzi neye ugradigini sasirmis.
'Zamanini ve emegini ne diye bu bos islere israf ediyorsun' diyerek sebebini anlatmislar..

Bazen oyle bilgiler ya da mesguliyetler insan beynini ya da enerjisini israf ediyor.. Tabi buradaki bilgileri birebir kast etmiyorum elbet. Ama insan bazen ogrendigi ya da yaptigi seyin nedeninin bilincine varmali gibime geliyor..

yorgunforvet dedi ki...

jet motorlu uçakların geri gitmiyor olması komik geldi.
bizim hacı muratların bile geri vitesi var yahu:=)

angel dedi ki...

Okul yıllarımızdan aklımızda neler kaldıki? Eğlenerek öğrenme bu ve gerçekten bir ansiklopedi gibi bilgileniyoruz.

Canss dedi ki...

yazılarınızı zevkle izliyorum.yalnız merak ettim nerde doktorsunuz acaba? bu kadar geniş bir yelpazede insanlar size geliyor.Eğer tüm yazdıklarınız kurgu ise o zaman da tebrikler.

UB dedi ki...

Bu bilgide bir sakatlık var. Dün gece Boeing 800 het uçağına indim. Körük çekildikten sonra, uçak kendi motorlarıyla geri geri gitti. (Motorların ses artış/azalışının uçağın hareketiyle uyumlu olması bende kendi motorlarıyla gittiği izlenimini yarattı)

Yani yakıt tasarufudur tamam, sonuçta araba değil bu kontağı açıp, iki metre ileri park edelim. :) Ama geri geri gidememe kısmında bir sakatlık var.

Adsız dedi ki...

O uçaklar geri gidemez. Motor yapısı o şekilde üretilmiyor.

Pinokyo dedi ki...

ucaklar gercekten geri gitmez.
Motor calistirma icin kuleden izin istenir. Bu izin bazen push-back (geri-itme) ile birlikte verilir. Bazen push-back sonrasi taxi oncesi verilir.
Pushback ile birlikte verildigine ucak geri itilirken, sirayla motorlar da calistirilir. Bu esnada motor devirleri degistigi icin oyle algilanmis olabilir.

candaş dedi ki...

"take off" kalkış demek değil mi? tam gaz veriliyor kalkarken tamam ama ne bileyim :)

mavi dedi ki...

Geçen hafta izmirden samsuna giderken havaalanında aynı bu konu gibi bir uçağın geri gidişini gördüm ve aklıma geldiniz.gerçektende bir işmakinası hem de uçaktan çok küçük olduğu halde o bahsedilen çizgilerde uçağı geri geri götürdü.

havacı dedi ki...

uçaklarda vites sistemi olmadığı için geri vitese takıp uçağı geri geri alamazsınız.her kalkıştan önce push back denen bir proses uygulanır uçağın ön tekerleğine kilitlenen bir iş makinesi pilotun yönlendirmesiyle uçağı gideceği piste geri geri götürür.pilotla yer operasyonları ekibindeki kişi arasındaki iletişim uçağa geçici olarak bağlanan mikrofonlu bir kulaklık ile sağlanır.

aslında kolay gözükse de push back hata kaldırmaz.push back sırasında uçağın her zaman küçümsenmeyecek derecede alev alma riski vardır.bu yüzden sadece sertifikalı kişiler tarafından yapılabilir.

havacı dedi ki...

uçaklarda vites sistemi olmadığı için geri vitese takıp uçağı geri geri alamazsınız.her kalkıştan önce push back denen bir proses uygulanır uçağın ön tekerleğine kilitlenen bir iş makinesi pilotun yönlendirmesiyle uçağı gideceği piste geri geri götürür.pilotla yer operasyonları ekibindeki kişi arasındaki iletişim uçağa geçici olarak bağlanan mikrofonlu bir kulaklık ile sağlanır.

aslında kolay gözükse de push back hata kaldırmaz.push back sırasında uçağın her zaman küçümsenmeyecek derecede alev alma riski vardır.bu yüzden sadece sertifikalı kişiler tarafından yapılabilir.