Çarşamba, Haziran 03, 2009

vipassana




Bugün öksürük yakınması ile başvuran Hindistan işi kıyafetler giymiş genç bir hanıma "Hindistana gittiniz mi?" diye sordum
"Evet, oradan giyim eşyaları getirip burada satıyorum. Aynı zamanda meditasyon eğitmeni olmaya çalışıyorum" dedi
"Nedir meditasyon?" dedim
"Kendi içine dönme, kafanda dolaşan kırk tilkiyi durdurma, huzur bulma denebilir. Benim uygulamaya çalıştığım Vipassana meditasyonu, tam Buddha'nın uyguladığı meditasyon" dedi
"Nasıl başladınız?" diye sordum
"Geçen ay Lübnan'da bir toplantı vardı. 10 gün boyunca bir köyde toplandık. Meditasyonda amaç kendi içine dönmek, kendini dinlemektir. Bir otel tutuluyor, boşaltılıyor, bütün işleri gruptakiler yapıyor. Mesela Lübnan'da temizliği ben yaptım. Sabah 4 gibi çan çalarak kaldırılıyorsun. Kahvaltıdan önce 2 saat oturuyorsun..."


"Nasıl oturuyorsun? Bağdaş kurup da mı?" diye sordum
"İstediğin şekilde, istersen sandalyede...Hiç bir şey yapmadan önüne bakıp, ya da gözlerini kapatıp oturuyorsun. Nefesini dinliyorsun. Hatt ilk iki gün sadece nefesinin üst dudağını nasıl titrettiğini dinliyorsun. Bir sorun varsa eğitmenlere soruyorsun, eğitmenler dışında hiç kimse ile konuşmuyorsun, hatta gözgöze bile gelmemeye çalışıyorsun. Yemek masasıda bile hep önüne bakıyorsun. Zira gözgöze gelince ister istemez bir mimik yapıyorsun, konuşuyorsun, içine dönmen zorlaşıyor. Sigara, alkol vs kullanmıyorsun, yalan söylemiyorsun, cinsel ilişkiye girmiyorsun" dedi
"Sadece oturmakla mı oluyor meditasyon, başka hiç bir şey yok mu?" diye sordum
"Goenka diye Hintli bir usta var, onun derslerini dinliyorsun, birisi çeviriyor. Hocalar herşeyi sıfırdan anlatıyor, adeta seni elinden tutup çocuk gibi götürüyor. Esas olarak bu zihinsel bir eğitim, 4 günden sonra melek gibi oluyorsun" dedi




"Para ödeniyor mu?" diye sordum
"On günlük kursu tamamlamadan bırakırsan senden hiç para almıyorlar. Ancak 10 gün başarı ile tamamlarsan istediğin miktarda bağış yapma hakkına sahip oluyorsun. Yapılan bağışlarla bir sonraki eğitimin masrafları karşılanıyor. Mesela Temmuz ayında Uludağ'da iyi bir otelde toplanılacak, onun masrafları bir önceki eğitimde yapılan bağışlardan karşılanacak" dedi





"Katılmak için ne yapmak gerekiyor?" diye sordum
"İnternet üzerinden bir form dolduruyorsun hepsi bu. Her isteyen katılabilir" dedi

Öksürüğü için sigarayı bırakmasını önerdim ve sigara içmek yasak değil miydi diye sordum.
"Meditasyon sırasında yasak ama sonra isteyen içebilir" dedi


Son fotoğraf Hindistan'da en azılı suçluların bulunduğu cezaevinde Vipassana meditasyon kurslarına katılan mahkumları anlatan bir belgeselden.
Kursun mahumlar üzerinde dramatik etkileri olmuş ve cezaevindeki şiddet olayları bu kurstan sonra çok azalmış.



11 yorum:

Adsız dedi ki...

ya super... yazılarınızı zevkle okuyorum

Travis dedi ki...

iyiymiş..

Adsız dedi ki...

Kendi kulturumuzden kaynaklanan gercek tefekkur, zikir, hüsnü zan gericilik oluyor da, Buda'dan gelince ve adi 'meditasyon' olunca ilgi goruyor ne hikmetse..

NEŞELİ MUTFAK dedi ki...

ilginç

alakasiz bisii dedi ki...

2. resimdeki adam görünmezlik pelerini giymiş sanırm.

http://www.biltek.tubitak.gov.tr/haberler/malzemebilim/s-484-6.pdf

http://www.biltek.tubitak.gov.tr/haberler/teknoloji/s-490-23.pdf

Ömür dedi ki...

yazı için teşekkür ederim. ben de son zamanlarda stresten kurtulup, rahatlamak için bu tarz şeyler düşünmeye başladım. kendimi bildim bileli yoga, meditasyon gibi şeyler bana uzak gelir fakat stres dayanılacak gibi değil...

Adsız dedi ki...

Lübnan Suriye'de değil mi?Gerçekten meditasyon insanı rahatlatıyor.Yoga'da gerçekten insanı rahatlatan bir spor.

Kelebek Butik dedi ki...

güzel bir yazı. sayenizde vipassanayı öğrenmiş oldum. teşekkürler

bettybluenun atakları dedi ki...

epey bilgi sahibi ettiniz bizi sağolun. Siz de gerçekten çok merkalıymışsınız ama.Her gelen hastaya bu kadar soru yormuyor mu sizi.))
sevgiyle kalın

ayşen dedi ki...

adsız yorumcu,
başkalarının yaptıklarını küçümsemek, kötülemek ve nefretle karşı çıkmak yerine; kendi savunduklarınızı sevgiyle ve pozitif bir yaklaşımla anlatmayı denerseniz belki sizin "kültürünüz" de ilgi görür.

Adsız dedi ki...

kucuksheylere katılıyorum, anlamıyorlar, başka inanışı yermek seninkini yüceltmez, bak aradaki farka; bu sitenin neresinde birşeylere "gerici" denmiş bi ara bul bakalım. Kendi kültürümüz dediğin kültür dünyanın varolduğu andan beri mi kültürün? Daha önceleri de Şamandın ona bakarsan ve Şamanların da şimdi serzenişte bulunma hakkı doğuyor değil mi? İşte insanın doğasında olana inanmasıyla, zorla öğretilene inanması arasındaki fark bu: Biri diğerine hiçbir şey kabul ettirmeye çalışmıyor.