Çarşamba, Nisan 22, 2009

kültür mantarı




Bugün emekli bir öğretmen muayene sonunda sohbet ederken
“Ben her türlü işe girdim çıktım, bir ara mantarcılık da yaptım Doktor Bey” dedi
“Bu kültür mantarları tohumdan üretiliyor değil mi? Nasıl bir tohumu var, çok merak ediyorum” dedim
Tohumu biz İstanbul’dan getirtiyorduk, ama becerikli bir Ziraat Mühendisi çocuk var, O bize tohum yaptı. Önce sert buğdayı düdüklüde haşladı- ama buğday iyice sert cins olacak; sogudukta sonra şişelere doldurdu. Sonra, iyice büyümüş, karta kaçmış bir mantarı tırnak büyüklüğünde ufak ufk kesip şişelere ekledi, ağızlarını sıkıca kapattı. Onlar bir arada45 gün kadar bekledi, içi pamuk gibi mantar oldu. Bir açtık nasıl mis gibi mantar kokuyor!” dedi




“Buğday taneleri tohum mu oluyor yani?” diye sordum
“O şişenin içindekini daha önceden kuralına göre hazırladığın kompostun arasına serpiyorsun. Bir kompost, bir tohum dört kat oluyor, yine özel ilaçlı besinli suları var onlarla suluyorsun, karanlık rutubetli ortam olacak, hepsi hesaplı, ölçülü olunca bir de bakıyorsun, o simsiyah kompostun içinden mantarlar fışkırıyor.


Anlatamam size görüntünün güzelliğini… Sanki kar yağmış gibi bir manzara oluyor. Her gün topluyorsun, yenileri çıkıyor. Zaten toplamazsan hemen karta kaçıyor” dedi.

9 yorum:

Kültür Mantarı dedi ki...

böyle bir yazıda benim yazmam lazım galiba. bana gelen google aramalarıın ilk 10 kelimesi kültür mantarı. acayip meraklısı var.

Unknown dedi ki...

Sizin vasıtanızla öğrendiklerim için tekrar teşekkür etmek istedim. Keyifle okuduğum bir blog.. Elinize sağlık..

Karen Hanim dedi ki...

Ben de blogunuzu keyifle okurum.

alimerginoglu dedi ki...

Doktor, muthis bilgiler... Keyifle okuyorum.

Alim Erginoglu
www.alimrachel.blogspot.com

kumhavuzu dedi ki...

acaip keyif aldım okurken..
anlatana ve bize anlatana teşekkürler

ebrugzo dedi ki...

Gerçekten cok şaşirdim acaba ziraat mühendisliği mi secseydim ne, ne güzel bilgiler :))

Paylaşım için çok teşekkürler!

lunawar dedi ki...

üniversite yıllarında kültür mantarı üreten bir firmada tanıtım amaçlı yarı zamanlı olarak çalışmıştım.. çiftliklerini görme şansım oldu..
gerçekten o mantarların görüntüsü muhteşem.. pamuk gibi, bulut gibi.. ama açıkçası o zaman "tohunu varmıdır" diye hiç düşünmemiştim.. çok güzel bir bilgi yine.. ellerinize sağlık..

ramazan dedi ki...

harika bilgiler.üstelik hayatın her alanından.öyle ya,her yöreden,her meslekten,her yaş grubundan insan hastalanır.bunların her biri de kendi durumlarına göre bilgi dolu.
çok güzel bir düşünce.zaman ayırıp bu paylaşımları yapmak insanlığa ikinci bir hizmet oluyor.ellerinize ve gönlünüze sağlık.

Adsız dedi ki...

Kültür mantarı hakkında güzel bir yazı olmuş, alım satım ve bilgi isteyenleri web sayfamız olan www.kulturmantar.com adresine bekliyoruz bol kazançlı günler