Perşembe, Nisan 02, 2009

yıldızlar ve zeytin çekirdeği



Bugün hemoroid için başvuran bir öğrencinin astronomi okuduğunu öğrenince ne gibi dersler gördüklerini sordum.
"Esasen yıldızların yapılarını öğreniyoruz. Yüksek matematik ve fizik var derslerde" dedi
"Yıldızların nesini okuyorsunuz?" dedim


"Yıldızlarla ilgili her şey bizim bölümde okutuluyor. zaten Türkiye'de dört astronomi fakültesi var, konuları bölüşmüşler. Bizimki yıldızları araştırıyor, İstanbul güneş konusunda çalışıyor. Kocaeli' nde de uzaydan gelen sesler dinleniyor" dedi
"Uzaydan ses mi geliyor, ne sesi geliyor?" diye hayret ettim.
"Uzaydan pek çok ses geliyor, radyoteleskoplarla dinleyip kaydediyorlar, biz de derslerde dinliyoruz. Genelde dönen cisimlerin çıkardığı sesler oluyor. Saniyede 100 defa dönen cisimler var, tıktıktık diye ses çıkartıyor" dedi


"Bu radyo teleskop çanak anten gibi birşey mi?" diye sordum
"Evet 10-15 metre çapında çanak antene benzeyen bir alet" dedi
"Okul bitince ne iş yapılıyor?" diye sordum
"Akademisyenlik dışında bir iş yok, ya da yurt dışına gidiliyor" dedi
"Gazetelerde yıldız falı yazanlar da oluyor galiba, bazen adlarının başında titrlerini görüyorum" dedim
"Onlar astroloji okuyorlar, bizimki astronomi" dedi sıkkın bir havayla; biz hekimlerin psikoloji ile psikiyatrinin karıştırImasına sıkıldığımız gibi.
"İnanıyor musun yıldız falına?" dedim
"Hayır, bilimsel bir temeli yok. Burçların oluşması güneş dünya ve takım yıldızların pozisyonlarıyla ilgili, ama bu sabit bir pozisyon değil ki. Bugün Aralık ayı Yay Burcu oluyor ama 26 bin yıl sonra başka bir burç olacak" dedi
Hemoroidi için öncelikle kabız kalmamaya çalışmasını , kuru bakliyat, meyve gibi bol posalı gıdaları tüketmesini önerdim ve ilaç yazmadım.



"Ben de bir şey sormak istiyorum. Annem nereden duyduysa hemoroide iyi geldiğini söyleyerek bana zeytin çekirdeği yutturmaya çalışıyor, ne dersiniz?" dedi
"Bunu ben de duydum, hiç tavsiye etmem. Bizim sindirim sitemimizde zeytin çekirdeğine hiç bir şey olmaz, ertesi gün aynen dışarı çıkar. Çıkarsa iyi, ama gidip barsağın köşesindeki appendiksini tıkayıp apandisite de yol açabilir. Son zamanlarda bitkilerle tedavi çok revaçta ama genelde benim duyduklarımın çoğu saçma sapan şeyler oluyor.


Öncelikle bitkilerin zararsız olduğu doğru değil, daha önce zakkumu kaynatıp içenler öldü. Ayrıca eğer bir bitkinin içinde gerçekten insan sağlığına yarayacak bir madde varsa zaten ilaç firmaları bu maddeyi izole edip, pek çok testten geçirip, standardize edilmiş dozlarda piyasaya sürüyorlar, yutması da zeytin çekirdeğinden kolaydır" dedim

12 yorum:

A. Murat Eren dedi ki...

Hatta Berkeley Üniversitesi'nin SETI@Home isimli bir projesi var; radyo teleskoplar ile toplanan verileri parçalara bölüp tüm dünyadan bilgisayarlara gönderiyor, o bilgisayarlarda analiz edilen verilerin sonuçlarını geri alıp radyo dalgaları içindeki sıradışılıkları araştırıyorlar. Kişisel bilgisayarlarla katılıp projeye yardımcı olunabiliyor (siz bilgisayarı kullanmadığınız zamanlarda hiç bir iş yapmayan sistem kaynaklarını analiz için kullanıyor basitçe).

Hatta ben de gençkene Çanakkale'de bir Beowulf süper bilgisayar inşa edip katkıda bulunmaya çalışmıştım.

İlgilenenler için de bağlantı vereyim:

http://en.wikipedia.org/wiki/SETI@home

Çağlar dedi ki...

Uzaydan gelen sinyallerin dinlenmesi ve analizi ile ilgili SETI@HOME diye bir proje var. Bir ekran koruyucu olarak indiriyorsunuz. Bilgisayar kullanılmadığı zamanlarda bir kısım uzaydan alınan sinyal sinyal indirip analiz ediyor. Böylece bilime bir katkınız oluyor.

http://setiathome.berkeley.edu/index.php

Caglar
http://caglar.ca

Çağlar dedi ki...

İlginç bir milletiz. İncir çekirdeğini doldurmayacak işlerle uğraşıp, zeytin çekirdeği yutmaya çalışıyoruz :)

http://caglar.ca

aysema dedi ki...

Toplum, kendisine yutturulan yalanları kolayca sindiriyor. Zeytin çekirdeğinin lafı mı olur?

aysema dedi ki...

Bu arada biz lisede okurken astronomi dersimiz de vardı, felsefe-mantık- sosyoloji de...

Hayalet dedi ki...

Karşılıklı bir sohbet havasında geçen bu doktor hasta ilişkisinden aldıklarım, çok keyifliydi. Çok güzel birşey yapıyorsunuz, yani karşınızdakine basma kalıplarla cevap verip postalayanlar gibi değil de, ona değer verir cinsten konuşuyorsunuz. Başarılar.

Adsız dedi ki...

http://www.spacesounds.com/navigator/index.html
Bu adreste uzaydan gelen sesler dinlenebiliyor.
Zeytin çeğirdeği ile ilgili bir mail dolaşıyor öyle inandırıcı yazıyorlar ki bir de dilden dile geziyor,sanırım uygulayan çok, çevremdeki arkadaşlarımı uyaracağım.

Hoşçakalın.
Yasemin

kumhavuzu dedi ki...

yıllar evvel..görevli cami Hocasının eşine kadınlarda toplantılarda sorular soruyordu dolayısıyla.Aklı başında bir kadındı Aliye Hanım.Ne sorular soruyorlar ben anlamıyorum derdi.Zeytin çekirdeği ile ilgili bi konuyu banada anlatmıştı.Birisi oruç açarken zeytini çekirdeğiyle yutmak daha sevapmış doğrumu diye sormuş:)
Aliye hanım..İslam mantık dinidir.Zeytin çekirdeği bizim sindirim sistemimizde sindirilmez.Olduğu gibi çıkar.Ama bunun bağırsaklara zarar verme olasılığı yüksek.Ve dinimiz vücuduna zarar vermeyeceksin diyor.diyerek örneklemişti.
O zamandan aklımda kalmış..bu gezen çekirdek mailini hiç dikkate almadım.Ama ne yazıkki dediğiniz gibi öyle çok şey geziyorki ortalıkta..herkeste herşeyi bilir oldu:)

ama bu uzayın sesleri..bir mailde onuda dinlemiştim..Enteresan:)

Frida dedi ki...

Şu Zeytin çekirdeğini yutarken acaba sayı sınırı varmı yok mu merak ettim.Bir de bu illetten muzdarip olanlara yutanlar tavsıyede bulunuyorlar buda böyle zincirleme gidiyor işte'' denemesi bedava nasıl olsa"

alis dedi ki...

http://spacesounds.com/navigator/index.html

Yukarıda Yasemin de yazmış, çok etkileyici bir site...

Onur ŞATIR dedi ki...

Merhabalar,

Ben İstanbul Üniversitesi'nde lisansı bitirmiş, Erciyes Üniversitesi'nde de yüksek lisans yapan bir astronomum. Ufak bir kaç düzeltme yapmak istiyorum izninizle; ve ayrıca biraz da fazladan bilgi vermek...

Ülkemizde dört fakültede Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü var. Bunlar;

+ Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi
+ Ege Üniversitesi Fen Fakültesi
+ Erciyes Üniversitesi Fen Fakültesi
+ İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi

Gebze Yüsek Teknoloji Enstitüsünde ise Fizik Bölümünde bazı çalışmalar yapılıyor. Maalesef Astronomi bölümü yok.

Başka üniversitelerde de Fizik Ana Bilim Dalı altında Astrofizik Kürsüleri var. Örnek olarak;

+Çanakkale Onsekiz Mart,
+Çukurova,
+Atatürk,
+ODTÜ,

verilerbilir. Bunlar ilk aklıma gelenler.

Astronomi Bölümü bulunan üniversitelerimizde genel olarak bir konuya yoğunlaşılmış olsa da hemen hemen her konuda araştırma yapılmaktadır. Bunları da şöyle yazabilirim:

+ Ankara: Genel olarak gözlemsel astronomi, değişen yıldızlar konusuna yoğunlaşılmıştır.
+ Ege: Gözlemsel astronomi ve değişen yıldızlara yoğunlaşılmıştır.
+ Erciyes: Radyo astronomiye yoğunlaşılmıştır. -İçinde olduğumdan biliyorum:)- başka konularda da çalışılıyor.
+İstanbul: Güneş üzerine yoğunlaşılmıştır. Fakat değişen yıldızlar, çok renk fotometrisi ve galaktik yapı, kozmoloji üzerine de çalışmalar yapılmaktadır. -yine içinden geldiğimden biliyorum:)-

Ayrıca Astronomlar ve astronomiye gönül vermişler olarak her fırsatta dile getirdiğimiz bir konu da var ki burada da bahsetmesem olmaz: Bu yıl UNESCO tarafından Dünya Astronomi Yılı ilan edildi ve Dünya'nın her tarafında ilgili etkinlikler düzenleniyor. DAY 2009 etkinlikleri ile ilgili bir çok bilgiye www.astronomi2009.org
adresinden ulaşabilirsiniz.

Zeytin çekirdeği meselesine gelince; bu şekilde eğlenen insanlar var maalesef: bir laf yayalım, insanlar inansın, aptalca şeyler yapsın. Bunu eğlence sayanlar oldukça böyle söylentiler dolaşacak maalesef.

Uzunca yazdım, kusuruma bakmayın:)

Düygü dedi ki...

Ben bitkilerin, doğal maddelerin tedavi amaçlı kullanılmasına sıcak bakıyorum aslında. Ama biliyorum ki, her bitki, ya da bitkilerden elde edilen her madde insana faydalı olacak sanrısına kapılmak gerçekten çok kolay fakat çok tehlikeli.

Geçenlerde laboratuvarda deneylerde kullandığımız bir bitki ekstresini fazla solumaktan dolayı zehirlendim (methly salicylate, mentollü şekerlerde de kullanılıyor sanırım, İngilizce'de oil of wintergreen diye geçiyor).

Yani insan mentollü şekere konulan bir şeyden zehirleneceğini hiç düşünmüyor. Dozu tutturulamadığında her şey zararlı olabilir insana.