Pazartesi, Nisan 20, 2009

tren yolu




Bugün oğlunun saçını uzatması konusunda sürekli sorun yaşayan bir baba ilaç yazdırmaya geldi. Saçlarını kısacık kesilmiş görünce:
"Oğlunuza nispet olsun diye mi saçınızı böyle kestirdiniz? Nasıl, oğlunuzun saçı hala sinirlendiriyor mu sizi?" diye sordum
"Alıştım bir nebze, ama geçen gün okuldan çağırdılar, saçını kestirmemizi söylediler" dedi
"Eskiden okul müdürleri kestirtirdi, neden sizi çağırıyorlar, yine aranız bozulacak" dedim
"Doktor Bey bizim zamanımızda bilirsiniz, 'Tren yolu' derdik, okul müdürü makineyle ortadan bir yol olacak şekilde makineyle kazırdı, sen de gidip ona uygun kestirirdin. Hatta biz saçımız uzadığında milletin önünde rezil olmamak için kendiliğimizden gider kestirirdik. Geçenlerde bir müdür böyle tren yolu yaptı diye açığa alınmış, mahkemeye verilmiş. Artık öğretmenler de haklı olarak korkuyorlar, karışmıyorlar" dedi



"Saçlarını kazıması şart değil ki. Bizi de okula almazlardı, gider kestirirdik" dedim
"Onu da yapamıyorlar ama kestirmezse disipline verip okuldan uzaklaştıracaklarmış" dedi

Fotoğraflar İngilteredeki benzer bir öyküden

13 yorum:

Unknown dedi ki...

Üsküdar Kız Lisesi'nde saçlarımız değil tokamızın rengi bile sorundu. Sabahları istiklal Marşından sonra, ip gibi müdür muavinlerinin önünden geçerdik. Saçlarımız, etek boyumuz, çorabımızın kalınlığı gözlenir ve uygun olmayanlar kenara ayrılırdı. Saçlar uzunsa örülecek, yoksa kıpkısa kesilecekti. Şimdiki kızları gözlüyorum, saçlar uzun ve salınmış, kaşlar alınmış, tırnaklar manikürlü, etek boyları dizüstünde.

Hasılı kelam, bir zamanlar sadece erkekler değil, kızlar da fena halde baskı altındaydı okullarda.

Adsız dedi ki...

Kılık kıyafet yönetmeliğinde şöyle diyor.
Erkek öğrenciler; ... Okul içinde baş açık, saçlar kısa ve temiz olur.
Disiplin Yönetmeliğine göre
...Uyarma-Mahrumiyet-Kınama cezası gerektiriyor.
Okullarda öyle çok sorunu var ki öğretmenin, bunlar uğraşılmayacak kadar gereksiz kaldı.

Göktuğ dedi ki...

Çocuğa sanırım şu anlatılmalı. Saçını istediğin kadar uzatabilirsin ama bütün öğrenciler saçlarını bu şekilde uzatırsa, hastalık kapma ihtimali artar. Yani çocuk sebebini bilmeli. Yoksa, özgürlüğüne karışılıyor izlenimi verilmemeli. Bu arada benim saçım uzundu, askere gideciğimden dolayı kısalttım. Hatta, daha sonra hoşuma gitti kısa saç. Usturaya vurdurmak istedim askeriyede. İzin vermediler. Subayların saçlarını sıfıra vurmasına izin verilmiyormuş. Not: Yedek subaydım :)

alis dedi ki...

Gömleğinin rengi, saçının teli, çorabının ajuru.. Gereksiz kurallar silsilesi altında boğulmuş, şekilci detaylara gömülmekten büyük resmi göremeyen bir toplumun çocuklarına çektirdiği işkence.. Saçı uzun olsa ne olur ki? Ne olur?? Kimin, niye umrunda??

Adsız dedi ki...

Evet öğretmenler bu sorunları artık önemsemiyor önemseyemiyor.Üstelik bir öğrenciye küçük bir laf etsek ertesi gün hemen veli kapıya dayanıyor.Biz de pek laf etmiyoruz maalesef....

Adsız dedi ki...

acaba "ozgur" yetisen bu gencler buyuyunce haklarini aramada, hesap sormada, hatalilarin cezalandirilmzsinda her yonden aktif olacaklar mi?
yani ulkeye ve duzene de saclari baslari kadar sahip cikacaklar mi?

dusununce bugunku toplumsal susukunlugun o gunlerimizdeki anlamsiz yuzeysel baskicilikla, bastirilmisla ilgisi var diyorum.

hakki oldugunu bilen otoriteden bosuna korkmaz, kendini savunur.

acaba sacini kesip ogrenciyi utandiran mudure verilen cezayi normal gorme, ne zaman iktidar karsiti dusunceleri suc haline getirip insanlara devlet teroru estirenler icin de nomal gelecek?

giyim kusan hakkini bilip savunan gencler buna da karsi durabilirler mi acaba ilerde?

kim bilir belki de bizim gizli bastirilmisligimiz, asilanan abartili otorite korkumuz toplumu boyle susukun yapti!

bayancommonsense

mumutum dedi ki...

bu hiçbir anlamı olmayan saçma, anlamsız, insanlık dışı kuralın hala savunucuları olduğunu görmek ne kadar acı!
bir öğrencinin saçından onun öğretmenine ne ki?
o çağ dışı öğretmen bozuntusu ne gibi bir mantıkla çocuğun saçını kesme hakkını kendinde buluyor, hiçbir zaman anlamadım, anlamayacağım...
hadi diyelim ki kendilerini bir anda iktidarda bulan gözü dönmüş adamlar böyle aptalca kurallar getirdiler sisteme, peki sen ne diye bunu hala uygulamakta direniyorsun?
öğrenciler arasında saygın bir yeri olan hiçbir öğretmenin bu tip saça başa takan psikopatlardan olduğunu görmedim.
düşünce özürlü hastalıklı bir neslin, gelecekte baktığımızda kıçımızla güleceğimiz anlamsız uygulamaları bunlar...
sanırım, bu nesle ait herkes ömrünü tamamlamadan da bitecek birşey değil.

Adsız dedi ki...

Lisede kızların renkli tokaları alınır tırnak makası ile beklenir tırnakları kesilirdi. Kredili sistem gelmiş öğretmen sayısı yetersiz sınıflar kalabalık öğrenci rezil bir ders saat sekiz de diğer ders öğleden sonra kimin umrunda. Yönetim kılık kıyafet derdinde.
Bir de neden biz 8 sene siyah önlük giydik.
Yasemin

Adsız dedi ki...

Butun erkek ogrencilerin saci 3 numara amerikan kesilsin. Kiz ogrencilerin saci 16 cm'i gecerse, naturel ense yapilip teshir edilsin.

Etek boyu belden etek ucuna kadar 45 cm olsun. Bir santim bile kisa etek giyen kendini bilmezler okul bahcesinde Ataturk bustune gerilsin. Boyunlarina "Hafif mesrep" yahut "Namussuz" yazan tabela asilsin. Tabele suntadan olsun. Sunta Fikirtepe'deki -eski DP'lilerden- bizim Suleyman abinin dukkani var; oradan alinsin. Fatura ev adresine gonderilsin.

Ogrencilerin yani sira butun vatandaslarimiz tek tip elbise giysin. Erkekler muhtar kahverengisi hafif keceli takim elbise, tum kadinlar da gri döpiyes giysin. Yukaridan bakan pis yabancilar "Ne disiplinli bir toplum, en son 1938 de Berlin'de gormustum boylesini" diye ic gecirsin. Kiskancliktan, hasetten catlasinlar.

Yasca buyugune, amirine, sesini 55 dB den fazla cikaran, yahut deftere yazildiginda sonuna unlem konulmasi TCK 412inci maddeyle sabit gorulen tonda ve manada kelam edenler, vatan haini ilan edilsin. TV'lerde Turk polisiyle kavga ederken goruntuleri yayinlansin. Goruntuleri ceken kameraman da, Turk polisi tarafindan, geleneksellestigi uzere kibarca ve nazikce uyarilsin.

Yasi geckin olanlara anayasada yapilan degisiklikle (376 milletvekili yeter sayidir) "Eskiden bizim corap kalinligimizi bile kontrol ederlerdi" diye ic cekme ve hatta oflama hakki taninsin. Kamusal alan icerisinde taninmasin.

Saci uzun olanda hastaligin da cok oldugunu savunan bilim adami; Norvec, Isvec gibi sac uzatmanin gunahin yani sira "Halki asker ve askerlikten sogutma" sucu sayildigi; hastalik, aclik ve pislikten kirilan ulkelere gonderilsin.

Demokrasi isteyenler denize dokulsun. Deniz olmayan illerdeki muhterem vatandaslarimiz icin ozel deniz yapilsin. Suyun rengi bayrak kizmizisi olsun. Gollerde jandarma erleri nobet tutsun. Su uyur dusman uyumaz.

(Aykut Sonmezer)

Hatchipu dedi ki...

hadi uniformaya bisey demiyorum, iyi yönleride var diyorum, fakat bi insanin sacina basina, tirnagina kadarda karismak bence yanlis.

bunu pedagog erikson veya piaget in teorileri ile bile basitce anlatabilirz ve bu gibi yasaklamalarin ve uygulamalarin gereksiz ve mantiksiz oldugunu gözler önüne serebiliriz.

bi insanin kisiliginin gelisiminde en önemli unsurlardan biri kendine öz bir hali olmasi. `` Individuality´´

kisilik gelisiminde bu karakterin olmusmasinda en önemli unsurlardan biri olan `` individualismi ´´ ( umarim türkce tabiri budur, cünkü ben almanyada okuyup ögrenim gördüm, almanca tabirlerini biliyorum sadece ) yasaklarsak ve bütün cocuklari kaliplara koyarsak, özgüvenlerine ve kendine olan inanclarina balta vurmus oluruz resmen, ki öylede oluyor.

sosyal bi toplumun icersinde ic degerler ( karakter, bakis acisi, ethik düsünce, sosyal sorumluluk, kültürel degerler vs.. ) ne kadar önemli ile dis görünümde önem tasir yetisen bi insan icin.

neyse.. bu konu hakkinda simdi size sayfalalrca yazi yazabilirdim, ama sanirm burda ne denek istedigim anlasildi..

Adsız dedi ki...

Yahu ne var çocuğun saçı uzun, kısa, kıvırcık olmuş ne yazar.

Ebeveynlerin böyle saçma sapan konulara kafayı takıp gerçek problemleri, hayatın zorluklarını (ve güzelliklerini) çocukları ile oturup konuşacak kadar çocuklarını adam yerine koymayışlarına bir türlü anlam veremiyorum.

Eğitim sistemine zaten hiç anlam veremiyorum. Çocuğum olursa okula göndermeyip evde eğitim vermeyi tercih ederim.

Adsız dedi ki...

bu arada evet, tam da Hair müzikalinin ya da Pink Floyd'un "We don't need no education" parçasının söylenme zamanı!

Adsız dedi ki...

O günlerden aklımda kalan hasta ruhlu öğretmenlerdi. Evet hasta ruhlular, kendi sorunlarının acısını öğrencilerinden çıkaracak kadar hasta ruhlulardı. Şimdi ise lanet olsun aynı yerde yaşıyoruz ve suç olmadığını bilsem, üzerlerinde denemeyi düşündüğüm çok kötü düşüncelere sahibim. Gerçekten bazen bu kadar kötü düşünmemeliyim diyorum ama o yapılanlardan sonra onlar hakkında iyi de düşünemiyorum. Pek muhterem ruh hastası hocalarım hepinizin canı cehenneme. Elbet birgün şartlar eşitlenecek o zaman görüşeceğiz nasıl olsa.