Pazartesi, Mart 02, 2009

tempered cam





Bugün Cam üretiminde çalışan bir hasta ilaç yazdırmak için başvurdu.
“Pencere camları en fazla ne kadar kalın olabiliyor?” diye sordum
“Bizim üretimimiz 3 ile 5 mm arasında, ama ithal camlar 20-25 mm’ye kadar çıkabiliyor. İstanbul’da yahudi tüccarlarda bulunur onlar. Teknolojinin gelişmesi ile artık eskisi kadar kalın cam gerekmiyor. Tempered denen camların dayanıklılığı normal camlara göre 5-6 kat fazladır” dedi
“Nedir tempered cam?" diye sordum
“Camı 625 santigrata kadar ısıtıp 15-20 saniye içinde soğutursanız tempered olur. Normalde cam kristalleri el ayasından büyükken, tempered camda santimetrekareye 20-25 tane düşecek kadar küçülür.” dedi.


“Soğuturken nasıl kırılmıyor?” dedim
“Hava akımı ile soğutuluyor, soğuk su değdirsen patlar. Bir nevi çeliğe su verme işlemi gibi. Kristaller küçülüp sabit kalıyor. Kırılması güçleşiyor, kırıldığı zaman da ufak parçalara bölünüp döküldüğünden kesme riski kalmıyor. Artık duşakabinlerde, deniz maskelerinde hep bu cam kullanılıyor, hem basınca dayanıklı, hem de duşta bayıldın düştün, keskin kırılıp yaralama riski yok. Normal camların kristalleri şekilsiz ve çok büyük olduğundan kılıç gibi kırılabilir” dedi


“Camlar eskidikçe yerçekimi ile altları kalınlaşıp üstleri incelebilir mi?” dedim
“Hayır ama güneşin etkisi ile sertliği, dolayısı ile de kırılganlığı artar. Elmasla hükmedemezsiniz” dedi

10 yorum:

MonteCito dedi ki...

Metro camlarında görüp merak ederdim "Tempered" olunca ne oluyor diye ama hiç bakmamıştım. Merakımı giderdiniz. :)

kamøløsø dedi ki...

faydalı bir yazıydı..

ben en çok da uçaktaki camların özelliklerini merak ediyorum. o kadar yüksekte iç basıncın dış basınçtan fazla olmasından dolayı nasıl patlamıyor?? :)

A. Murat Eren dedi ki...

“Camlar eskidikçe yerçekimi ile altları kalınlaşıp üstleri incelebilir mi?”

Hahah müthiş bir soru :)

Bunca yıl aklıma bir kez bile gelmediği için kendimi kötü hissettim açıkçası :)

Asortik Krep dedi ki...

Soru sormakta bir yetenek işi demek ki..Bende sizin yazılardaki bu son sorularınızı ben nasıl düşünemedim diye komplekse girmeye başladım..Bir önceki yoruma aynen katılıyorum :)

Pinar dedi ki...

Camlar sivi oldugu icin evet cook uzun yillar sonra asagiya dogru akar ve dediginiz gibi altlari kalinlasip ustleri incelir. Bunu ozellikle tarihi binalarda gozlemleyebiliriz.

Pinar dedi ki...

Camlar sivi oldugu icin evet cook uzun yillar sonra asagiya dogru akar ve dediginiz gibi altlari kalinlasip ustleri incelir. Bunu ozellikle tarihi binalarda gozlemleyebiliriz.

Adsız dedi ki...

camların yüzeyi yıllar içinde akma yapabilir.Bunun için cam ölçü kapları da kalibrasyonları yönünden periyodik olarak değerlendirilmelidir.
Deniz.

Çağlar dedi ki...

Camların zaman içersinde çok azda olsa akıp al tarafının kalınlaştığı doğru ben bunu ziyaret ettiğim eski bir evde gözlemlemiştim.

Çağlar
http://caglar.ca

roland deschain of gilead dedi ki...

cam maddenin 3 ana hali bazında incelersek katı değil sıvı maddedir. sertliği ve uzun süreli şekil alabilmesi ne kadar bizi yanıltsa da cam uzun süre içinde akar.
bir kabın içine konan cam 3-5 milyon yıl sonra akarak kabın şeklini alır.

Adsız dedi ki...

Selamlar,

Hastanizin bilgi duzeyi nedir bilmiyorum ama cam, amorf yapi gosterir. Amorf (amourphous)kristal icermeyen madde demektir. Yani "camin kristallerinin sikismasi"´vs ile ilgili hastanizin soyledikleri bilimsel olarak dogru degil; camda kristal yapi yer almaz.
Son soruya cevaben de, camin katidan cok sivi ozelligi gosterdigi dogru olmakla beraber cam, sivi degildir. Sivi maddenin basat ozelligi olan "molekuler cluster (öbek diyelim)" lara degil amorf yapiya sahip oldugunda "akma, sizma" yapmaz. Ama soru cok guzeldi, bilgilerimi tazelemeye itti beni de. :)
Basarilar.