Salı, Haziran 12, 2007

tekel


Bugün Tekel yönetiminden emekli bir hasta ilaç yazdırmaya geldi. Esasen tütün eksperliğinden gelmeymiş.
Virginia tipi tütünün hala yetiştirilip yetiştirilmediğini sordum.
Yetiştiriliyormuş, ama
burada Amerika’daki gibi kaliteli olmuyormuş .
Toprak, nem gibi ekolojik şartlar tütünün içerdiği nikotin miktarını etkilermiş. Amerikan tütününde nikotin oranı %6 iken Türk tipi Virginia’da oran %2-3' müş. Tütüne esas özelliğini veren nikotin miktarıymış. Türkiye’de nikotini en yüksek tütün Trabzon’da yetişirmiş ama artık bütün tarım alanları ev olmuş.
‘Zaten kota da koydular bu iş bitti’
dedi.
'Nedir o?' dedim.

Her bölgenin tütün üretimine kota koyulmuş.
'Aslında Ege tütününe koyulmaması lazımdı ama ona da koydular' dedi. Şark tütünü kalitesiz olduğundan her sene zorunlu alımlar yapıldıktan sonra işe yarar az bir kısmı ayrıldıktan sonra kalanı yakılırmış.
‘Ben Adana bölgesindeyken 85 000 balya yaktım, her biri 30 kilo. Günler sürdü yakmamız’ dedi.
Parası bir yana bu kadar emeğin ziyan olmasından duyduğum üzüntüyü belirttince '
Şark tütünü Ege tütünü gibi zahmetli değildir, büyük yapraklıdır, bir dal tepeden aşağı nane sıyırır gibi sıyrılır. Ege tütünü ise sadece olgunlaşan yaprakları olgunlaştıkça kırarak hasat edilidiğinden çok emek gerektirir' dedi. Ege tütününde bir bitkinin hasadı beş altı seferde ve sabah gün ağarmadan yapılırmış. Neden gün doğduktan sonra yapılamadığını sordum. Gün doğumu ile birlikte dallara su yürür, bitkinin kırılganlığı azalır, o saatten sonra çıt diye kırılmaz dış kabuğu sıyrılır zarar görürmüş.
Tekelin en iyi rakısını sordum.
Tekirdağ ve Altınbaş'mış.
Tekirdağ rakısı çok sıkışmadıkça hep yaş üzümden yapılırmış, yaş üzümden yapılan rakı da daha tatlı olurmuş. Diğer rakılarda yaş üzüm yetişmezse kuru üzüm, erik, incir ne olursa kullanılırmış. Tekirdağ'ın anasonu da en kaliteli ürünü yetiştiren Denizli bölgesinden geliyormuş.


3 yorum:

FECFAC dedi ki...

MERHABA
Blogunuzu uzun zamandır takip ediyorum düzenli olarak.Bu işe zaman ayırıp bilgilerinizi paylaştığınız için çok teşekkürler.Şahane bu yaptığınız.İyi çalışmalar.
Sevgiyle...

etipuf dedi ki...

direkt yazdığınız yazıyla ilgili değil de genel birşeyler söylemek istedım sizin sayfanızla ilgili:söylediğmiz ya da yaşadığımız şeyler günün birinde bir yerde karşımıza çakabilir basit bir ilaç yazdırma seansında konuştuğumuz iki kişilik sandığımız küçük bir sohbet yüzlerce kişinin belkide merakla beklediği bir blog sayfasının konusu olabılır... hayat enteresan....ve de size gelince,onlarca insanla muhattap olmak zorunluluğu gibi olumsuz bir durumdan kendinize bu kadar güzel bir sayfa hazırlayıp keyıfle aktarıp anlatmanız öğrenmeniz ve hatta öğretmeniz takdire şayan...sayısalcı olup bu tarz zevkler tasıyanları taktır edıyoırum..renkli bir kişiliğiniz olduğu kanaatindeyım...çok güzel bir sayfa basarılar.....bu arada sayfamı tıklayınca sasırmayın ilkkez dün yazdım birşeyler biraz boştur..yeni yeni düzenliyorum....

Alinka dedi ki...

Ailemin yıllar önce yaptığı işti tütün tarımı. Beni o yıllara götürdü ve neden hasatın sabah yapıldığını şimdi anladım. Ben sadece güneş doğunca sıcak olacağından gün doğmadan yapıldığını sanıyordum.
Gün içinde yorulduğum, bunaldığım zamanlarda bloğunuzda tenefüse çıkıyorum. Sizi okumak büyük zevk.
Teşekkürler Bora Bey.