Salı, Ekim 16, 2007

mırra


Bugün emekli bir kahveci eşine ilaç yazdırmaya geldi. Karnesinden Urfa Birecik’li olduğunu görünce Birecik’te içtiğim meyan şerbetlerini anımsadım ve nasıl yapıldığını bilip bilmediğini sordum.
“Ben bilmem, herkesin bir işi var, onu şerbetçi bilir” dedi.
“Mırra nasıl yapılıyor o zaman?” diye sordum.
“Ha bak onu anlatayım, acı mırra yapmak istiyorsan cezveye fincan başına bir çay kaşığı kahve koyacaksın, kaynatacaksın” dedi.
“Ne kadar kaynatacağız?” diye sordum.
“Yarım saat yeter” dedi.

“Bir gece önceden kaynatıldığını duymuştum” dedim.
“O düğünlerde olur, bizim orda aşiretler kalabalık olduğundan yarım kilo bir kilo kahve kaynatılır, onun cezvesi de büyük olur, yemekten sonra herkese dağıtılır” dedi.

Mırra içen batılı turistlerin ballandırarak anlattıkları fincanı yere bırakırsan altınla doldurma, evlendirme hikayelerinin gerçek olup olmadığını sordum.
“Yok abi öyle şeyler” dedi.
“Üst üste iki fincan içilmesi şartmış, öyle mi?” dedim
“Yok abi yok, isteyen bir içer, isteyen üç” dedi.


İlk fotoğraf Lazkiye'den; önünde duraklayan arabalara ufak plastik bardaklarla servis yapan sokak mırracısı.


4 yorum:

zehra dedi ki...

daha once ıcmıstım cok hosuma gıtmıstı gercı kahvenın hepsıne kabulum:))

duyuşen... dedi ki...

meyan kökü şerbetini babam çok sever ve yapar.
ceyhanlı cumali caneli den meyan kökü tarifi...
meyan kökü bitkisi lifler halinde satılır.bir tutam meyan kökü bir çaydanlık soğuk suda yarım saat bekletilir. istenen deme ulaştıysa soğuk olarak afiyetle içilir.
bitkiyi tekirdağ da bulabilirmiyim bilmiyorum ama aklıma düşürdünüz,bulmaya çalışıcam...

Adsız dedi ki...

Ne meyan kökü... ne şerbeti.. Benim bu konularda niye hiç bilgim yok.. Mırrayı da severim ama, yapılışının böyle olduğunu bilmiyordum. Açıkçası sevmedim ben, böyle kahveyi habire kaynatmayı..
Yok yok, Türk Kahvesinden şaşmayalım en iyisi..
egeden

elif dedi ki...

mirra yapilirken kakule de atiliyor icine bildigim kadariyla. urfa'da bize "cok pahali, cok kiymetli baharattir bu" diyerek birkac tane vermislerdi.