Perşembe, Ocak 17, 2008

yufka

Bugün ilaç yazdırmak için gelen bir hanıma çalışıp çalışmadığını sordum.
Eşiyle birlikte yufkacılık yapıyorlarmış.
Yufka açmayı nasıl öğrendiğini sordum. Maraşlı olan eşinden öğrenmiş, eşi de 12-13 yaşında başlamış yufka açmaya. İşyerinde yan yana çalışıyorlar, günde 500 yufka açıyorlarmış.
"250'şer tane mi açıyorsunuz yani?" dedim.
"Hayır, ben bir yere kadar açıyorum, sonra eşim büyütüyor, saçta pişiriyor, ben yıkayıp kurutuyorum" dedi
"Nasıl yani, yufkalar pişirilip yıkanıyor mu? Yıkayınca yırtılmıyor mu?" diye sordum.
"Yok yırtılmıyor. Tam pişmiyor zaten, açılan yufka sacın üzerine bırakılıyor, bir tarafı pişene kadar öbür yufka açılıp üzerine konup çevriliyor. Bu şekilde üstüne koyup çevirerek 40 yufkanın bir yüzü pişiriliyor. Zaten iki yüzünü pişirirsen kurur, kırılır" dedi.
"Yıkama nasıl yapılıyor?" diye sordum.
Pişen kırk yufka tek tek açılıp, leğenlerde unu yıkanıp asılarak kurutuluyormuş. Her yufka üç kez yıkanıp ayrılıyormuş.
"Yırtılan yufkaları ne yapıyorsunuz?" dedim."
Onları da satıyoruz, biraz daha ucuz oluyor, normali 3 liraysa onu 2-2,5 liraya satıyoruz. Onun da müşterisi var, ama biz pek yırtmadığımızdan kızıyorlar bulunmuyor diye" dedi
Un olarak hangi unu kullandıklarını sordum. Tellioğlu diye bir marka varmış, genelde yufkacılar hep bu markayı kullanırmış, 50 kiloluk çuvalı 45 liraymış.
"Marketlerde satılan unlarla güzel yufka olmaz" dedi.
"Pazarlarda satılan ucuz, ufak yufkalar da aynı undan mı yapılıyor, yoksa onların kalitesi düşük mü oluyor?" dedim
"Hepsi aynı kalitede, biz de pazar için ufak yufka yapıyoruz. Halk onların da 6 tanesi 1 kilo gelir sanıyor, ucuz diye alıyor ama onların 8 tanesi bir kilo gelir" dedi.

Son fotoğraf Devletşah'tan


2 yorum:

Unknown dedi ki...

Hazır aldığım yufkalarla börek yaparken bile yırtan biri olarak, yıkanıp asılmasını aklım almadı..çokmu beceriksizim acaba:))

Adsız dedi ki...

sayenizde bizler de çok şey öğreniyoruz. iyiki varsınız, iyiki yazıyorsunuz :)