Çarşamba, Mayıs 07, 2008

makinistlik



Bugün emekli bir tren makinisti ilaç yazdırmaya geldi.
Hangi hattan emekli olduğunu sordum. Ankara’da banliyö hattında ve Mavi Tren'de çalışmış.
"Bir trende kaç makinist oluyor ?" dedim.

Banliyölerde bir asli, bir yardımcı makinist varken Mavi Tren'de iki usta makinist bulunuyormuş.
Nasıl makinist olunduğunu sordum. TCDD nin düzenlediği 6 aylık kursla önce yardımcı makinist olunuyor, bu görevde 4-5 yıl çalışıp belli bir kilometre yapılınca tekrar kursa gidiliyor, yine 6 aylık kurs sonucu usta makinist olunuyormuş.
"Bu usta makinistlik kaptan pilotluk gibi bir şey o zaman” dedim. “Aynen öyle “ dedi. "Mavi trenle İstanbul’a gittiğinizde nerede kalıyorsunuz?” diye sordum. TCDD’nin misafirhanesi varmış, oraya gidip sefer numarasını kaydederek istirahat ediyorlar, ertesi akşam yine gece yolculuğu ile Ankara’ya dönüyorlarmış."Evden epey ayrı kalınıyor herhalde” dedim.
“Mavi Tren'de öyle, iki gece yol bir gece ev”
dedi.
“Pamukova kazası olduğunda görevde miydiniz?” dedim; görevdeymiş.

“Neden oldu kaza sizce?” diye sordum.
Önümüzdeki dar sokağı işaret ederek "
Şimdi Doktor Bey, bu sokakta 120yle gidebilir misiniz? Altınızda Mersedes dahi olsa bu yolda yapılacak sürat bellidir, 120 ile otobanda gidilir” dedi.
“Peki makinistler kendi inisiyatifleri ile mi sürat yapmışlar?” diye sordum.
“Yok canım, hiç yapabilirler mi! Talimatnamede nerede ne süratle gidileceği yazılı. Daha hızlı giderse ara istasyonlara erken varır, ceza alır. Siz baştan taahüt ediyorsunuz ‘şu istasyonda şu saatte olacağım diye’ " dedi, ve ekledi "Kazadan sonra kaldırdılar o seferleri zaten. Normalde Ankara-İstanbul 7 saat 10 dakika sürüyordu, altıbuçuk saate indirmişlerdi. 40 dakika için onca insan telef oldu".

Resimler tren yolu dioramaları (gerçek veya kurgu bir anın üç boyutlu olarak modellenmesi demekmiş, ben de bugün öğrendim)

Türkiyede de
model trenciliğe gönül vermiş çok insan varmış.
Trenle ilgili parçalar da buradan dinlenebilir.

6 yorum:

Tanya's dedi ki...

Doktorum,

Ne güzel anlatmışsınız. Müsade ederseniz yazınızı model trenlere ve asıllarına gönül vermiş söylediğiniz sitenin forumuna koymak isterim..bilgilerde çok enteresan, üstelikte birinci ağızdan.

Sevgiler,

ssbb dedi ki...

Tabi memnun olurum.
Aslında ben daha önce de trenlerle ilgili epeyce yazdım:)

Adsız dedi ki...

bilemiyorum, bir zaman Galip TEKİN 'in yaşamından bir kesit geldi aklıma... yani sanki yine o oldum, yoldan çıkmayan (!) , dümdüz giden , sen sadece olmakla mükellefsin... en az sorumluluk , en çok macera...biraz önüme bakabilirim, biraz da sağa sola... bu tren nasıl olsa, rayında gider,herşey(!), ama ben olmadan da yürümez bu meret, ben var ya dedirtecek kadar kudretli bir insan icadı.biraz da mahcup bir araç, mütevazi, kendi ne has... sakin mizaçlı , amma kızdırılmaya gelmez.ne götürür ne getirir bilinmez ama yolu hep aynı... belki itimadım ondan, sanki hazırlanabilirmişim gibi... biliyorum ya oradan gelecek...

Taylanov dedi ki...

"Onca insan telef oldu." demiş adam.. Ben hala şakınım bu açıklamalar konusunda..

özgün dedi ki...

benim de gözlerimi fal taşı gibi açtıran ifade "40 dakika için" oldu. toplu kıyım memleketindeyiz.

ultrAslan dedi ki...

ben E-8000 banliyö treninin maketini arıyorum yardımcı olurmusunuz